Trenuleţe pentru toţi :: TRENnet

Forumul pasionaţilor de trenuleţe

Neautentificat.

#1 28.01.2010 16:03:37

DIP
Membru
Înregistrat: 02.08.2006
Mesaje: 88

Planul inclinat Covasna (Valea Zanelor)

Poate mulţi ştiţi aceste date, dar înainte de a povesti ultima incursiune la planul înclinat să ne amintim puţin ce e el:

Planul înclinat sau Şiclăul cum este numit de localnici, este un monument tehnic unicat în Europa. Situat in judeţul Covasna, în zona Văii Zânelor, a fost construit din iniţiativa lui David Horn de către inginerul Emil Lux în 1886, fiind terminat de către baronul Groedel. Acest plan înclinat foloseşte forţa gravitaţiei pentru a transporta vagoanele încărcate cu lemne pe o panta fără a utiliza alte surse de energie. Cu toate că funcţiona din 1889, inaugurarea oficială a avut loc în 1890. Macheta acestui monument tehnic excepţional a fost prezentată la expoziţia universală din 1896.
Datele tehnice:
- diferenta de nivel între statii: 327 m,
- lungime: 1236 m,
- ecartament: 1450 mm,
- cablu de tractiune cu diametrul de 28 mm.
Componentele sale au fost comandate de la firma austriaca Obach.


Deşi face parte din lista monumentelor istorice:

Categorie: Ansamblu tehnic
Perioada: 1886, sf. sec. XIX
Importanta: A
Cod LMI: CV-II-a-A-13195
Adresa: Valea Zânelor
Localitate: oraş COVASNA şi com. COMANDĂU
Judet: Covasna
Regiune: Transilvania

…palnul înclinat se află într-o stare avansată de degradare.

Mai multe puteţi afla (dacă nu ştiţi deja) pe http://www.kisvasut.hu/index.php?rfa=7

În continuarea iniţiativei de salvare a acestui monument, un grup de… să-i numim pretenţios „iubitori ai căii ferate”, „nebuni” – cum se chiamă la mine în cartier, a întreprins în mijloc de decembrie o nouă expediţie de defrişare a arboretului crescut pe planul înclinat şi care poate afecta infrastructura acestuia.

Pe 11 dec 2009, cu acceleratul 1643, Şerban Lacriţeanu şi cu mine am plecat vitejeşte (şi bine înbrăcaţi) spre Sfântu Gheorghe. Pe la 10 noaptea, cu întârzierea de rigoare, suntem recuperaţi de Papucs Andras. După un „încălzitor” şi o cină gustoasă, care era să se ardă pe aragaz, că noi ne afundasem deja în discuţii, am zis să mergem la culcare. Aş! Păi iar ne-am afundat în poveşti!

Dimineaţă trebuia să ne întâlnim cu amicul Daniel Moisa la gara din Sf.Gh. Evident, pe la 9 au început glumele de dimineaţă – Daniel că ne aşteaptă de o oră în gară (el fiind acasă…)  noi că suntem sculaţi de la 7 şi el nu mai vine…
Trecând peste pregatiri, alte activităţi, ajungem pe la 12 în Covasna în echipa completă: Andras, Şerban, Daniel, Zsolt şi cu mine. Luăm legătura cu viceprimarul din Covasna şi rascolim după reminiscenţe ale achipamentelor planului salvate în subsolul primăriei.
În spatele clădirii, depozitate câteva cupoane de şină.

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3167.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3169.jpg

Afară era deja un ger de crăpau pietrele, aşa că în pivniţă era o adevărată binefacere. Printre troace, roţile frânei planului, ceva ţevi de locomotivă.

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3170.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3172.jpg

Din păcate trebuie să ieşim iar în gerul de afară căci timpul trece…

După o scurtă vizită la clădirea în construcţie a viitorului centru de informare turistică, ne îndreptam spre staţia Covasna. Privim cu jale maidanul pe care a fost odată fabrica de cherestea, liniile mocăniţei…

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3192.jpg

La remiza de linie îngustă, evident lacătul rupt…

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3179.jpg

..şi săpături „arheologice” în jur. Şi azi ne întrebăm ce or fi avut în minte?

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3195.jpg

În interior, trecem în revistă cele două locomotive 764-001 şi 764-405R.

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3184.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3185.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3186.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3187.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3188.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_100_0057.jpg

Gata şi cu acest punct de pe ordinea de zi… aşa că ne regrupăm…

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3193.jpg

…că greul abia urmează…

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_100_0066.jpg

…dar noi nu ne temem!

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_P1060870.jpg

…fiecare îşi face curaj cum poate…deşi, ½ litri de palincă la 5 oameni e numai ca să te întărâte…

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_100_0069.jpg

Mai arunc o privire asupra staţiei „ de jos”..

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_100_0065.jpg

…care în curând va ajunge să fie căutată de arheologi

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_100_0072.jpg

Trecerea... prin vad, podul aferindu-ne aceeaşi imagine dezolantă.

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_100_0074.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_100_0076.jpg

Şi mai dezolantă, imaginea platformei planului…

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_100_0080.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_100_0082-1.jpg

Iată în sfârşit şi scopul prezenţei noastra aici:

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3201.jpg

…arboretul crescut pe terasament trebuie inlăturat.

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3202.jpg

După pregătirea utilajelor…

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3198.jpg

…la treabă!

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_P1060881.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_P1060891.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3212.jpg

Parcă începe să se facă lumină

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3196.jpg

Pe la două, Şerban (Scherbahn adică) zice:
-Drăguţă, eu mă duc să caut un loc de făcut focul.

E clar, urmează pauza de masă. Am uitat să vă zic că faţă de gerul din Covasna, atmosfera pe plan era chiar plăcută.

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_100_0087.jpg

Obosiţi, ţapinarii se apropie de foc

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_100_0091.jpg

Preparate culinare…

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_100_0089.jpg

dar cea mai nemaipomenită: slana prăjită la foc.

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_P1060917.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3227.jpg

Şerban - „O aveam de un an în congelator, nu-mi închipuiam că mai e aşa bună!”

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_P1060922.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3230.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3220.jpg

După masă o poză de grup, pregătită de Daniel, care a montat „tehnica”..

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_100_0094.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_P1060913.jpg

Părem mai veseli, nu-i aşa?

Tehnica modernă nu ne dă pace nici în creierii munţilor…

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_100_0098.jpg

…iar tehnica clasică ne mai face şi probleme…aşa că Daniel şi Zsolt remediază situaţia

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_100_0100.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_100_0101.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_100_0102.jpg

Gata cu distracţia, cât mai e lumină…nu, nu mergem în mină ci tăiem mai departe

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_100_0105.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_100_0104.jpg

Iar trecerea prin vad, o ultimă imagine luată de Andras, nu ştiu dacă se vede rezultatul muncii noastre, dar noi ştim că e acolo!

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_DSCF3237.jpg


..şi sperăm ca în viitor să arate din nou ca în următoarele imagini antologice primite de la Şerban

Siclău Jos 23.08.1997

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_SiclauJos23081997d.jpg

Siclău sus 23.08.1997

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_SiclauSus23081997b.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_SiclauSus23081997d.jpg

746-405R 21.08.1997

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_764405RCovasna21081997a.jpg

Siclău 21.08.1997

http://i128.photobucket.com/albums/p184/pdi1955/COMANDAU/Comandau%2012-12-2009/th_Siclau21081997c-1.jpg



PDI

Offline

 

Antet forum

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB