Trenuleţe pentru toţi :: TRENnet

Forumul pasionaţilor de trenuleţe

Neautentificat.

#1 13.01.2011 23:07:59

LDH
Membru
Locaţie: Bucuresti
Înregistrat: 17.08.2006
Mesaje: 848
Site web

Dupa 20 de ani

I.

Nu, nu, este vorba despre romanul lui Alexandre Dumas, din seria Cei Trei Muschetari, ci este vorba despre un vis care este pe cale sa se implineasca.
Toti cei muscati de modelismul feroviar visam, ca intr-o zi, sa avem posibilitatea sa ne facem o macheta/diorama pe care sa ne plimbam trenurile adunate, nu de putine ori cu mari eforturi, pe parcursul anilor.
Nu, nu, este visul meu, al meu mai are de asteptat, eu doar voi participa la realizarea dioramei.

O diorama feroviara, o macheta feroviara, este o provocare pentru oricine. Indiferent cata experienta ai avea in modelismul feroviar, indiferent cate diorame ai construit, de la zero sau nu, de fiecare data constituie un nou inceput, un inceput de care te bucuri ca de o jucarie noua.
Este un inceput deoarece, chiar daca principiile de baza sunt universal valabile, particularitatile fac diferenta.
Alta tema, alt scenariu, alt traseu, alt peisaj, alt tip de linii, alte dimensiuni si, nu in ultimul rand, alte cerinte ale beneficiarului.

Nu am sa tin un curs despre modul de realizare al dioramelor feroviare deoarece ar trebui, mai intai, sa-l gasesc apoi sa-l citesc si abia dupa sa va impartasesc si voua ce concluzii am tras de acolo.
Intentia este ca sa va prezint, pe cat posibil, realizarea acestei diorame, pas cu pas, de la conceptie pana la primele rulaje ale materialului rulant pe macheta montata pe pozitia finala.

Inceputurile sunt ceva mai vechi, cam prin vara-toamna lui 2010 (ca la prezentarea colectiilor de moda)   tongue
Atunci au fost aduse la atelier o gramada de cutii cu de toate: sistem de linii, cladiri si instalatii feroviare.
Am aflat, foarte important, dimensiunile viitoarei diorame: 3 m x 2 m.
Trebuie sa cuprinda: un traseu, eventual cu linie dubla hmm , o statie in care sa fie incluse un depou cu toate facilitatile, o rampa tip ROLA, o rampa cu macara de chei, un miniterminal de containere, o magazie de marfuri/posta, o statie de carburanti la care se adauga linia de parada, eventual, o a doua statie dar sigur o cariera de piatra si o rampa militara 4MFOR
Daca stau bine sa ma gandesc enumerarea de mai sus poate constitui, fiecare in parte, subiectul unei machete feroviare de 3m x 2m si tot nu ar fi destul.
Atunci am  smile  si pe buze imi statea o intrebare: trenurile unde le mai punem?

Dupa ce am semnat, fictiv, procesul verbal de predare/primire a cutiilor cu cele trebuincioase la viitoarea macheta 1:87 H0 si a temei, dupa ce s-a stins euforia de inceput ne-am asezat, eu si Doru, sa judecam la rece situatia.

Tema provocatoare, suprafata destul de generoasa, cel putin la prima vedere, graba nu era si ne puteam gandi pe indelete dar nu aveam nici cea mai vaga idee despre traseu.

Pana la urma am incropit, de bine, de rau, pe genunchi, o schita.
Am incercat sa o transpun la scara dar nu a iesit nimic. Ne-ma chinuit pe marginea ideii zile si zile si nu se lega nimic.
Pana la urma ne-am luat cu altele, schita a fost pusa intr-un sertar si uite asa a ajuns sa fie redeschis sertarul acuma doua zile.

Am scos desenul, facut pe o jumatate de coala A4, l-am trecut pe un pseudo caroiaj, am refacut traseele unde am avut impresia ca ceva nu era bine si ... gata viitoare macheta, cel putin pe hartie.

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_13_2011%20Schita/Schema.jpg


Mereu am spus si am sa spun de cate ori o sa am ocazia: indiferent cat de priceput esti la desen, cat de bine ai sti un program de proiectare, in general, sau dedicat dioramelor feroviare, nu este suficient. Poate fi, in anumite cazuri, o conditie dar nu este obligatoriu.
Este nevoie sa intinzi liniile pe planseta.
Numai in acest fel iti dai seama unde ai gresit, daca ai gresit sau daca solutia/varianta gasita este buna. Ma feresc sa spun optima deoarece totul poate fi imbunatatit.

Am scris cam mult.
Am sa mai scriu.
Stiu ca este greu fara fotografii dar am considerat ca este bine sa supun atentiei nu atat realizarile cat greselile din care am invatat ceva.

...

Editat ultima oară de LDH (14.01.2011 02:03:26)


Tote cele bune,
LDH
"Microcentrala electrica"  in Modelism Feroviar

Offline

 

#2 13.01.2011 23:40:49

LDH
Membru
Locaţie: Bucuresti
Înregistrat: 17.08.2006
Mesaje: 848
Site web

Re: Dupa 20 de ani

...

Interesant este ca oricat am invartit si mazgalit colile de hartie ne-am intors la prima idee de traseu.
Dupa cum se poate observa am indeplinit, cat de cat, cerintele si avem de toate sau aproape de toate.
Evident ca impulsul, dupa ce nu am mai modificat nimic in schema, a fost sa intindem liniile si sa "construim" statia principala.

Liniile utilizate sunt segmente fixe Fleischmann cu terasament, linii cu care am mai lucrat la macheta "Detalii si detalii".
Ca sunt segmente fixe poate fi un avantaj dar si un dezavantaj.
Cel mai mare dezavantaj este legat de razele de curbura, doar doua tipuri, fapt care o sa influenteze imaginea vizuala a materialului rulant.

Deoarece cadrul machetei, doua bucati de 3m x 1m, nu este gata liniile au fost puse pe jos.
Am ales varianta cu doua cadre deoarece pe planseta cu gara principala nu ne putem permite mai multe cadre datorita pozitionarii in diagonala a acesteia. Solutia "in diagonala" a fost aleasa pentru a putea avea liniile principale, de la 1 la 4, cat mai lungi. Castigul nu este spectaculos, in jur de 20 cm, dar am obtinut o lungime totala, intre marcile de siguranta ale schimbatoarelor de cale (macaze) de 1300 mm. Lungimea permite garnituri de calatori, luand in calcul cel mai lung vagon (etajatul CFR de la PIKO), de trei/patru vagoane + locomotiva.

Pe schita, cu albastru sunt liniile "la vedere" iar cu rosu liniile ascunse.
Din gara principala, pe linia "la vedere", de la gara principala la gara secundara, avem un traseu in lungime de aproape 6 m iar pe linia "ascunsa" aproape 10 m. Sunt, pentru moment, doar aproximari. In momentul in care liniile vor fi puse pe planseta vom sti exact.

O sa denumim capetele statiei principale, de la stanga la dreapta, privind de la locul operatorului, capatul X la stanga si Y la dreapta.

Capatul X

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_13_2011%20Schita/IMG_6642.jpg


Capatul Y

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_13_2011%20Schita/IMG_6644.jpg


Depoul - capatul Y

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_13_2011%20Schita/IMG_6646.jpg


Terminal ROLA, rampa si transcontainer la care s-a adugat depozitul de carburanti care, probabil, o sa fie mutat

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_13_2011%20Schita/IMG_6645.jpg


Depoul este conceput sa functioneze ca unul real.
Are o linie de intrare la turnanta, linie pe care se afla toate facilitatile pentru alimentarea si intretinerea locomotivelor. Necazul este ca, cel putin pentru moment, nu avem loc decat pentru o locomotiva.
O linie de iesire de la turnanta.
O linie de garare pentru naveta de carbuni.
Linie de tragere pentru manevra garniturii de carbuni, a trenului de lucru si a unui tren spital ce vor stationa in depou.
Linii de garare langa remiza.

Desenul liniilor statiei cred ca nu mai necesita explicatii fiind foarte simplu.
De retinut ca indiferent pe ce linie se intra in statie, directa sau falsa, indiferent de directie, exista posibilitatea intrarii pe oricare dintre liniile principale.
Aceiasi posibilitate si la iesirea din statie, indiferent de directie, de pe oricare dintre liniile principale se poate iesi pe directa sau falsa.

Nimic nu este "batut in cuie" si sigur vor mai exista mici modificari. Acestea pot aparea in momentul in care liniile sunt pe pozitia lor finala. In acel moment se poate reconsidera suprafata avuta la dispozitie precum si eventualele modificari ale liniilor atat ca pozitie, interconectare, desen si lungime.

Spor la modelit!


Tote cele bune,
LDH
"Microcentrala electrica"  in Modelism Feroviar

Offline

 

#3 14.01.2011 00:38:25

cosmin78
Membru
Locaţie: Porto
Înregistrat: 22.07.2007
Mesaje: 72

Re: Dupa 20 de ani

practic sunt 2 diorame lipite una de alta.o sa va dea ceva de furca.la cei 2 m latime va obliga la raze de maxim 500,nu?cam la limita,insa se putea si mai rau  tongue
iarasi vad mult "teren" subteran unde se poate instala in voie un triaj subteran pentru pregatit garnituri,un fel de "grupa tehnica"...
sa aveti spor! smile

Offline

 

#4 14.01.2011 00:43:59

LDH
Membru
Locaţie: Bucuresti
Înregistrat: 17.08.2006
Mesaje: 848
Site web

Re: Dupa 20 de ani

Multumim Cosmin,

Cat priveste razele ... cea mai mare, nu stiu daca amscris, este de 460 mm pe axul liniei.
De, linie curba fixa, Fleischmann sarac in geometrie ...

Cat priveste "grupa tehnica" nu a fost pusa in plan.
Problema este accesul la ea si obligativitatea sa montam un helix la coborarea din Gara B.
Nu ma incanta ideea deoarece ar trebui sa fac grupa tehnica sub Gara B unde am inaltimea cea mai mare.
Ramane de vazut.
Asa cum ziceam nu am batut nimic in cuie.

Editat ultima oară de LDH (14.01.2011 00:46:20)


Tote cele bune,
LDH
"Microcentrala electrica"  in Modelism Feroviar

Offline

 

#5 14.01.2011 10:12:39

LDH
Membru
Locaţie: Bucuresti
Înregistrat: 17.08.2006
Mesaje: 848
Site web

Re: Dupa 20 de ani

Hm, nici nu se usca bine creionul pe schita ca a aparut o posibila prima modificare.

Pentru o mai buna circulatie in depou astfel incat manevrarea garniturilor la liniile de garare 1 si 2 sa nu impiedice circulatia locomotivelor am regandit, putin, amplasarea macazelor

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_13_2011%20Schita/Liniidepou2.jpg

Mi se pare un desen mai logic decat prima varianta.
Daca as putea face o iesire pentru locomotivele din depou si la capatul Y al statiei ...

Spoor


Tote cele bune,
LDH
"Microcentrala electrica"  in Modelism Feroviar

Offline

 

#6 14.01.2011 13:00:16

LDH
Membru
Locaţie: Bucuresti
Înregistrat: 17.08.2006
Mesaje: 848
Site web

Re: Dupa 20 de ani

...

Depoul asta o sa dea mult de furca.
Incep sa am pretentii. Am primit sfaturi si incerc sa le pun in aplicare, momentan doar pe hartie.

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_13_2011%20Schita/VariantaMauritius.jpg

Ideea este de a nu scurta liniile directe.
Avantajul intrarii in depou din ambele capte este ca, daca la un moment dat sunt ocupate toate cele patru linii directe, nu este afectat transferul unei locomotive de la un capat la celalalt al statiei via depou.
Am luat in calcul, tot la indemnul unui coleg, sa pun macaz in curba, pentru intrarea in depou, si la capatul X al statiei.
Oi avea loc? Nu oi avea loc?

http://forum.lokomotiv.ro/images/smiles/44.gif

p.s.Se pare ca o sa trebuiasca sa fac cursuri intensive de manevra in statie ca apoi sa le predau beneficiarului http://forum.lokomotiv.ro/images/smiles/18.gif


Tote cele bune,
LDH
"Microcentrala electrica"  in Modelism Feroviar

Offline

 

#7 17.01.2011 21:17:34

LDH
Membru
Locaţie: Bucuresti
Înregistrat: 17.08.2006
Mesaje: 848
Site web

Re: Dupa 20 de ani

...

Bing!

Cadrele, puse unul peste altul pentru economie de spatiu

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_17_2011/IMG_6682.jpg

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_17_2011/IMG_6683.jpg


Putin OSB

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_17_2011/IMG_6684.jpg 

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_17_2011/IMG_6685.jpg


Pauza de masa  :grin:  ca munciram prea mult  :-D

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_17_2011/IMG_6686.jpg


Statia principala. Ceva incropire de linii ca macazele nu au ajuns

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_17_2011/IMG_6691.jpg   

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_17_2011/IMG_6690.jpg   

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_17_2011/IMG_6692.jpg

http://forum.lokomotiv.ro/images/smiles/44.gif


Tote cele bune,
LDH
"Microcentrala electrica"  in Modelism Feroviar

Offline

 

#8 18.01.2011 22:21:32

LDH
Membru
Locaţie: Bucuresti
Înregistrat: 17.08.2006
Mesaje: 848
Site web

Re: Dupa 20 de ani

...

Astazi am ajuns la varianta finala a statiei principale.
Nu se mai modifica nimic, nici chiar cu fierastraul  tongue

Pana vin pozele, asa cum au iesit ca pe fuga au fost facute, schita cu propunerea devenita realitate "batuta in cuie" la propriu si la figurat.
Din punct de vedere functional totul are logica si, culmea, functioneaza

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_18_2011/VF.jpg

...

Editat ultima oară de LDH (18.01.2011 22:22:10)


Tote cele bune,
LDH
"Microcentrala electrica"  in Modelism Feroviar

Offline

 

#9 18.01.2011 22:43:01

LDH
Membru
Locaţie: Bucuresti
Înregistrat: 17.08.2006
Mesaje: 848
Site web

Re: Dupa 20 de ani

...

Astazi nu am sa scriu prea mult.

Pe scurt. Au fost puese pe pozitie: turnanta, liniile si toate schimbatoarele de cale, remiza circulara si depozitul de marfuri/coletarie.
Nimic nu se mai misca doar se completeaza locurile goale unde lipseste un element de cale.

Capatul X al statiei

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_18_2011/C%20X/IMG_6697.jpg

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_18_2011/C%20X/IMG_6699.jpg

Dupa cum puteti vedea suntem ajutati, pentru mutarea aparaturii de fotografiat, de un SR114    tongue

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_18_2011/C%20X/IMG_6707.jpg

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_18_2011/C%20X/IMG_6708.jpg

Ba, pentru ambient, am amplasat depozitul de marfuri/coletarie al statiei. Nu-l plasaram bine ca hop si sefii

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_18_2011/C%20X/IMG_6714.jpg

...


Tote cele bune,
LDH
"Microcentrala electrica"  in Modelism Feroviar

Offline

 

#10 18.01.2011 22:45:29

LDH
Membru
Locaţie: Bucuresti
Înregistrat: 17.08.2006
Mesaje: 848
Site web

Re: Dupa 20 de ani

...

Capatul Y al statiei

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_18_2011/C%20Y/IMG_6698.jpg

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_18_2011/C%20Y/IMG_6701.jpg

http://i291.photobucket.com/albums/ll298/indiracojocaru/Macheta%203%20x%202%20m%202011/01_18_2011/C%20Y/IMG_6702.jpg

...


Tote cele bune,
LDH
"Microcentrala electrica"  in Modelism Feroviar

Offline

 

Antet forum

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB